موقع السلطة
الخميس، 25 أبريل 2024 06:22 صـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
توك شو

عشان اللي نسي يفتكر.. عمرو أديب يشيد بمشاهد فض رابعة في الاختيار 2

الإعلامي عمرو أديب
الإعلامي عمرو أديب

أشاد الإعلامي عمرو أديب، بالحلقة الخامسة من مسلسل «الاختيار 2» الذي عرض اليوم تفاصيل واقعة فض رابعة ومذبحة كرداسة، معلقا على طريقته: «بعد ما الحلقة ما تخلص هيبقى فيه جدل وهيبقى فيه هاشتاجات، وهيبقى فيه حواديت وذكريات، وهيبقى فيه تاريخ، الحلقة كانت بدون فواصل إعلانية، الحلقة زي ما نفتح صفحة في التاريخ ونتكلم فيها».

وأضاف «أديب»، خلال تقديمه برنامجه «الحكاية»، الذي يُعرض على «شاهد»، أن الفن له دور، «لو مكناش إحنا نحكي الحكاية هانلاقي ناس تانية تيجي تحكيها، شيء جميل جدًا أنه يتم توثيق أحداث كرداسة، فيه ناس كانوا حاضرين المذبحة دي وميعرفوش اية اللي حصل أو مش فاكرين إيه اللي حصل ومش فاكرين هي حصلت إمتى».

وتابع: «فيه ناس كتير نسيت، ومسلسل الاختيار 2 فرصة إن يبقى هناك تسجيل لهذه الوقائع، عشان نفهم إيه اللي حصل وبيحصل»، مشيدًا بأداء الفنانين كريم عبد العزيز وأحمد مكي.

واستعان صناع مسلسل «الاختيار 2» في الحلقة الخامسة التي تم عرضها اليوم، بلقطات من «الوطن» كانت انفردت بها الصحيفة وقت اعتصام رابعة العدوية في 14 أغسطس عام 2013، حيث وثقت اللقطات عنف جماعة الإخوان الإرهابية واحتماء عناصرها في عمارة المنايفة بمحيط ميدان رابعة العدوية، وشن هجمات على قوات الأمن المكلفة بفض الاعتصام.

البنك الأهلي
عمرو أديب الاختيار 2 فض رابعة كرداسة
serdab serdab serdab serdab
CIB
CIB