موقع السلطة
الجمعة، 19 أبريل 2024 03:36 صـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
مصر

بسمة وهبة تهاجم منتقدي الشيخ الشعراوي: بتنبشوا في قبره ليه.. التزموا الأدب

فن
فن

شنت الإعلامية بسمة وهبة هجومًا على منتقدي فضيلة الشيخ الشعراوي، حيث وجهت لهم تحذيرًا شديد اللهجة، تطالبهم فيه بالكف عن الحديث عن الشعراوي، مؤكدة أنه كان رمزًا من رموز الأزهر، ومن أهم من هاجم الفكر التكفيري المخرب في فترة من الزمان.

وتحدثت بسمة وهبة عن هذا الأمر، في برنامجها إذ قالت: لحد هنا واستوب التزموا الأدب، متجرحوش مشاعر المصريين، عايزين تعملوا تريند يبقا بعيد عن رموز الدين، الشعراوي هيفضل رمز حتى قيام الساعة.

وتابعت بسمة وهبة: بيجمعوا للشعراوي مقطتعات من برامجه، وبيجيبوا غلطات وبيحاولوا يكونوا رأي خاطئ عنه، عشان يكوّن رأي عام ضده.. لكن تاريخ الشعراوي يشهد أنه وقف ضد الفكر التكفيري وضد المخربين، في حقبة من حقبات الزمان.

وأضافت بسمة وهبة: برودة الجو أثرت على وعي اللا مثقفين، بنتمنى الحملة الشرسة من المحسوبين على الثقافة والنقد تنتهي، لأننا فوجئنا بالنقد على رمز يعرفه العالم الإسلامي كله، الشعراوي كان فلتة من فلتات العصر، النهاردة بيتنبش في القبور، وبيحاول النبش وعدم الترحم على الميت.

تصريحات بسمة وهبة

واختتمت بسمة وهبة: مَن أنتم؟!.. أنتم مين عشان تهاجموا الشيخ الشعراوي، أين تاريخكم، أين سيرتكم، أين مؤلفاتكم، ابتعدوا عن علماء الأزهر، ابعدوا عن الشعراوي والغزالي، وبعد كدا نرجع نقول شبابنا في أحضان السلفيين والدواعش ليه؟، الأزهر دا شهادة الضمان.. واحد مات بقاله 25 سنة بتتكلم عنه النهاردة ليه؟ ما تترحم عليه، مش هسمح لحد يغلط في رموز الدين.. عيب.

البنك الأهلي
بسمة وهبة فنـ الفن الإعلامية بسمة وهبة تصريحات بسمة وهبة الشعراوي facebook twitter whats
serdab serdab serdab serdab
CIB
CIB