موقع السلطة
الأحد، 28 أبريل 2024 06:15 مـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
حوادث

60 حصان.. سماح تطلب الخلع: مش قادرة أستحمل فحولته الزايدة ومش راضي يتجوز

خلع - أرشيفية
خلع - أرشيفية

تقدمت "سماح. هـ" برفع دعوى خلع بمحكمة الأسرة ضد زوجها "محمد. خ"، موظف مبيعات، لاستحالة العشرة بينهما، رغم قصة الحب التي بدأت بها حياتها معه.

3 أعوام من الزواج، بدأت بـ قصة حب بين "سماح" مدرسة ابتدائي، ومحمد، مندوب مبيعات، والذي كان ساكنًا بجوارها "ابن الجيران، تقول سماح: حبينا بعض زي الأفلام من الشباك ولما خلص كلية واشتغل وأنا كمان خلصت واشتغلت اتخطبنا واتجوزنا بعدها بـ سنة لحد ما بنينا شقة في بيت أهله.

وتضيف سماح، صاحبة الثلاثين عامًا: كنت فاكرة إننا لما نتجوز هبقى غيري زي البنات وأعيش حياة سعيدة، لكن أول يوم جواز قضيته في المستشفى بعد تهتك في المهبل ونزيف حاد، وفضلت أتعالج منه كتير جدا".

وتابعت سماح: رغم تحذير الطبيب لي ولزوجي من التمادي في العلاقة الحميمة إلا أنه مكنش بيرحمني ودا تسبب في استمرار النزيف كل شوية، ولما كنت بطلب منه يخف شوية كان بيتحجج إن دي طبيعته وأحسن ما يتجه للحرام.

وتستطرد سماح: حاولت أقول له روح اتجوز لأني مش مستحملة فرفض تمامًا هذه الفكرة، وأكد أنه لن يتزوج لأنه معندوش وقت غير للشغل وليا، مبيعملش أي حاجة في البيت من ساعة ما اتجوزنا غير الموضوع دا، الجنس عنده أهم من الأكل والشرب.

ورغم محاولات سماح حتى بعد أن رزقهما الله بمولودة، إلا أنه لم يتفهم عدم رغبتها خشية تهور حالتها الصحية، ولكن مع رفضه المتكرر طلبت سماح الطلاق بحجة عدم التحمل، إلا أن أصر على عدم تسريحها بمعروف.

وتختتم سماح حديثها: بقيت مضطرة إني أرفع قضية خلع بسبب فحولته الزايدة بعد ما حذروني الدكاترة من استمرار النزيف والتليف الذي قد يؤدي إلى سرطان.

البنك الأهلي
محكمة الأسرة مدرسة مندوب مبيعات قصة حب دعوى خلع
tech tech tech tech
CIB
CIB