موقع السلطة
الجمعة، 26 أبريل 2024 08:25 مـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
فن

نانسي عجرم تكشف كواليس أغنية ”آه ونص”: قالوا ظاهرة وانتهت (فيديو)

الفنانة نانسي عجرم،
الفنانة نانسي عجرم،

قالت الفنانة اللبنانية نانسي عجرم: "لما بسمع اغنية حلوة قلبي بيدق لها، وبحب الأغنية اللى تضحكني أو تبكيني بحب الإحساس".

ترتيب نانسي عجرم لأغانيها وكليباتها

وتابعت خلال الجزء الثاني من لقائها ببرنامج "سهرانين" الذي يقدمه الفنان أمير كرارة بقناة "أون إي":"أي كليب باعمله بفتش يكون فيه قصة صغيرة لها بداية ونهاية وعلى هذا الأساس بوافق على فكرة الكليب وتصويره، والشخص اللى بانجح معاه بحب اعيد التجربة معاه".

 

قصة وكواليس اغنية اَه ونص

وأشارت:"أغنية اَه ونص أول ما نزلت قلبت العالم العربي، كانت ضمن الألبوم الثاني لي بعد البوم "يا سلام" اللى فيه أغنية "اخاصمك آه" ولما نزلت "اخاصمك اَه" كتير قالوا نانسي عجرم ظاهرة وهتعدي وتنتهي، أغنية ومش هتحصل تاني، فأصرينا إن الألبوم اللى جاي يكون رد علي كل المشككين فيا وتبقى مش اخاصمك اَه ولكن تبقى اَه ونص، وأحيي الموزع طارق مدكور، وروحنا له انا وجيجي لامارا علي الأستوديو ولحن لنا الأغنية ووزعها لنا من كلمات أيمن بهجت قمر، ولما سجلناها كلنا كنا بنط في الاستوديو".

وقالت الفنانة نانسي عجرم في الجزء الأول من نفس اللقاء: "في عام 1998 فكرت في الابتعاد عن الغناء بعد ألبوم محتاجة لك بسبب انشغال بابا عني لارتباطه بشغل العقارات، واختيار شخص غير مناسب ومش كويس ليحل مكانه".

سر تفكير نانسي عجرم في اعتزال الغناء
وتابعت: "بابا كان بيساعدني ونعمل أغاني وحفلات، لكنه انشغل عني في شغل العقار فاختار لي شخص مش مناسب وكانت فترة ضياع بالنسبة لي وقتها قلت له بدي أكتفي وأخلي الغناء مجرد هواية مش احتراف وأشوف دراستي في الجامعة وما كنتش قادرة أتحمل الوضع اللي أنا فيه لأن مش عايزة أكون فاشلة أو أعمل أغنية أو حفلة نص نص أو مش كويسة، وعلشان كده فكرت أبطل غناء".

صدفة التعاون مع جيجي لامارا
وأضافت: "بعد الفترة الصعبة اللي مرت عليَّ الصدفة قادتني في التعاون مع مدير أعمالي جالي جيجي لامارا، عن طريق الملحن اللبناني سهيل فارس".

 

بداية التعاون مع جيجي لامارا
وتابعت: "كنت عند الملحن اللبناني سهيل فارس بنسجل أغنية سينجل وقال لي تعالي اسمعي أغنية وسمعتها، ويومها لقيت عنده جيجي لامارا وهو كان عارفني وسمع صوتي وبيحب صوتي وزوجته أيضًا كانت بتحبني وبتقول له البنت دي بتغني كويس وصوتها حلو وليها مستقبل، فكانت زوجته الراحلة عرابة التعاون معه وبالفعل خرجت في الفترة دي من الحالة النفسية اللي مش كويسة اللي مريت بيها في آخر التسعينيات وحسيت إن فيه شيء حلو هيكون ليَّ في المستقبل وتراجعت عن قرار الاعتزال، وعملنا ألبوم أخاصمك آه ويا سلام ووقتها انطلقت وبقى فيها انتشار وشهرة".

 

البنك الأهلي
نانسي عجرم الفنانة نانسي عجرم أغنية ا ه ونص أغنية اخاصمك ا ه برنامج سهرانين أمير كرارة جيجي لامارا
tech tech tech tech
CIB
CIB