موقع السلطة
السبت، 27 أبريل 2024 11:13 صـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
تقارير

رضا البحراوي بعد رضا الوالدين.. تفاصيل «خناقة» شاكوش والبحراوي

رضا البحراوي وحسن شاكوش
رضا البحراوي وحسن شاكوش

تصدرت مشاجرة المطرب رضا البحراوي وحسن شاكوش تريند السوشيال ميديل و جوجل ، بعد مشاجرة بينهم في الساحل الشمالي ، وتبادلوا الالفاظ الخادشة للحياء.

وتبادل مطرب المهرجانات حسن شاكوش الهجوم مع المطرب الشعبى رضا البحراوي عبر مقاطع فيديو على موقع فيس بوك، بعد المشاجرة التي نشبت بينهما.

رضا البحراوي

رد رضا البحراوي.. حمو وكمال السبب في نجاحك

أعلن المطرب رضا البحراوي استعداده لطرح أغنية يوم السبت المقبل للرد على مطرب المهرجانات حسن شاكوش، عقب هجوم الأخير عليه، بعد نشره مقطع فيديو عبر موقع فيس بوك، أكد فيه تحقيق أغانيه أرقاما قياسية.

نشر رضا البحراوي مقطع فيديو عبر صفحته في موقع فيس بوك، هاجم مطرب المهرجانات حسن شاكوش، وقال: "الأستاذ حسن شاكوش طلع قال لي إنه عنده كام مليار على يوتيوب، وانت مالكش أغاني، وأنا من عام 2000 ياحسن قدمت شريط، وفي 2005 قدمت الثاني، ثم الثالث مع وسام الأمنير، وبعدها أغاني مسلسلات "هوجان" و"النمر"، مع الفنان محمد إمام.

قدمت كل هذا لوحدي، وانت بقى تقول أنك قدمت "بنت الجيران"، لا أنت قدمتها مع عمر كمال وهو السبب في نجاحك، وحمو بيكا أيضا السبب في نجاحك".

وتابع:"تقول انك نجم كبير، شاغل دماغك بي ليه؟، وعندك كم مليار على اليوتيوب، ومع ذلك تتعرض للسب والهجوم من جمهورك، ونجاحك رغم أنه مع آخرين لم تذكر واحد منهم".

رضا البحراوي

وأضاف :"في برنامج على قناة mbc مصر، أنت قدمت أغنية "أي دمعة حزن لا" من المقام الموسيقي "البياتي"، في حين إنها من مقام "السيكا" أزاي معرفش؟، وأنا أغني أمام 40 فرد لايف، مش بالفلاشة".

وأكمل :"أن شاء الله بكره أو بعده أرد عليك بالفن والأدب، بأغنية، أنت "بعيد عن المسرح تتوه، ع السكة يا بابا متجليش، "، ورد عليا بالفن وبعيدا عن أهلي وأهلك".

حسن شاكوش

شاكوش: أنا راجل حر من بولاق الدكرور

رد مطرب المهرجانات حسن شاكوش، على المطرب رضا البحراوي، بعد الأزمة التي حدثت بينها مؤخرا، وذلك خلال حفل جمع شاكوش والبحراوي وحمو بيكا في الساحل الشمالي يوم الجمعة الماضي.

وذكر «شاكوش» من خلال لايف عبرحسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، قائلاً:«صباح الخير على كل اخواتنا اللي بيحبونا واللي بنحبهم أنا طالع يا جماعة اتكلم في موضوع يخصني ويخص الأستاذ رضا البحراوي، هو طلع من شوية في لايف بيقول عليه كلام كتير، طب أول حاجة يا جماعة المفروض إن إحنا كان عندنا شغل في الساحل والمفروض إن أنا راجل عندي نمرة، مش ينفع إن أنا أطلع أغني وألاقي فرقة حاطة العدة بتاعتها في نمرتي، والأصول إن اطلع نمرتي تكون كل واحد ياخذ حقه مش ينفع إن أطلع الاقي فرقة جهزت الآلات بتاعتها على نمرتي».

مصالحة البحراوي وشاكوش

بنتأسف للجمهور.. كواليس مصالحة البحراوي وشاكوش

أعلن مطربا المهرجانات حسن شاكوش ورضا البحراوي الصلح بينهما، عقب مشادات وخلاف نشب بينهما عقب حفل لهما في الساحل الشمالي، مؤكدين علي انتهاء الخلاف بينهما، موجهين اعتذار للجمهور ولنقيب المهن الموسيقية الفنان هاني شاكر.

ونشر رضا البحراوي عبر حسابه بموقع "فيس بوك"، فيديو يجمعه بحسن شاكوش داخل سيارة أحدهما، مصحوبا بتعليق :" احنا بنتاسف للجمهور علي اللي صدر مننا والحمد لله الموضوع اتحل علي خير.. واحنا تحت أمر نقابة المهن الموسيقية والاستاذ النقيب هاني شاكر".

وأكد شاكوش ورضا البحراوى خلال فيديو عبر صفحة الأول على "فيسبوك"، أنه لا يوجد خلاف بينهما، وأن ما حدث هو مجرد سوء تفاهم، واختتما حديثهما بأنهما سيجتمعان في النقابة مجددا، لتأكيد الصلح بشكل رسمي مع نقيب الموسيقين.

وقال شاكوش خلال الفيديو :"بنتأسف لجمهور مصر كله.. وحبايبنا في نقابة المهن الموسيقية، ولو في أي لفظ مني أو من رضا من غير وعي انتظرونا في النقابة التصالح هيتم هناك"، مضيفا :"أستاذ هاني شاكر أنت قدوتنا وده سوء تفاهم".

شاكوش

ونشر البحراوي فيديو آخر يعتذر فيه لأهالي بولاق الدكرور ويبادله شاكوش الاعتذار لأهالي البحيرة عما بدر منهما من ملاسنات وتصريحات تمس جمهورهما.

وكان الفنان هاني شاكر، نقيب المهن الموسيقية، أكد أنه بعد رؤيته للفيديوهات الخاصة بالفنانين رضا البحراوي وحسن شاكوش صدم من المستوى المتدني للغة الحوار، وقال، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج الحياة اليوم، إن للمسرح قدسيته واحترامه وعلى الجميع الالتزام بها وعدم تداول الألفاظ البذيئة عليه.

شاكوش

وواصل: "مستغرب جدا للمستوى المتدني الي شوفته، وللمسرح قدسيه، والمطرب اللي بيقف على المسرح لازم يحترم هذه الخشبة والجمهور اللي واقف قدامه".

وواصل «شاكوش» :«بلغت مرة واتنين إن يا جماعة مش ينفع ولازم تنزلوا ومش عايز حد على المسرح دي حاجة تخصني وحاجة ترجع ليا أنا، دي نمرتي أنا اللي أنا عايزه يبقى على مسرح موجودة واللي مش عايزه يبقى مش موجود، وبعد ما خلصت أخر شغل، فرقة الأستاذ رضا البحراوي، طلعت على المسرح تاني ومش رضيت اتكلم، وأنا نازل حد فيهم من الفرقة راح شتمني وعاملي حركة كأنهم بيزفوني».

واختتم: «شاكوش» «وأنا نازل طبعا انا راجل شوفت كده انا راجل حر من بولاق الدكرور، ولما بشوف الغلط بعيني مش بعرف اسكت، وعمري في حياتي ما غلطت في حد ولا جبت سيرة حد ولا اتكلمت على حد، وبعد ما خلصت ونزلت لاقيت أستاذ رضا البحراوي طلع وبيقول هو فين شاكوش هو هرب ولا جرى أنا بصراحة كان نفسي فيه، لا يا بحراوي أنا ولا جريت ولا هربت أنا خلصت فقرة بتاعتي زي أي نجم بخلص وبروح بيتي».

البنك الأهلي
رضا البحراوي حسن شاكوش السوشيال ميديل جوجل الالفاظ الخادشة رضا البحراوي الالفاظ الخادشة الساحل الشمالي
tech tech tech tech
CIB
CIB