موقع السلطة
الثلاثاء، 30 أبريل 2024 10:26 صـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
توك شو

عمرو أديب عن خسارة الزمالك: زيزو عمل كل الغلط وشيكابالا مزاجه منحرف (فيديو)

عمرو أديب يعلق
عمرو أديب يعلق

الزمالك، علق الإعلامي عمرو أديب، على خسارة الأبيض من بيراميدز وخروجه من نصف نهائي كأس مصر بركلات الجزاء الترجيحية.

عمرو أديب: مفيش في مصر نادي فيه لعيبة زي الزمالك.. اللي بيحصل الشهر ده خارق.. ويهنئ بيراميدز والـ١٠ لعيبة
تقدر تشوف الحلقة كاملة على شاهد (اتفرج ببلاش)https://t.co/LayFZOKEEy #الحكاية#MBCMASR pic.twitter.com/qdHS2bsEHN

— الحكاية (@Elhekayashow) January 16, 2023

 

عمرو أديب: الزمالك في شهر يناير خارق للعادة

الزمالك، وقال عمرو أديب خلال برنامج "الحكاية" المذاع على قناة "إم بي سي مصر": مفيش في مصر نادي فيه لاعيبة حريفة زي نادي الزمالك ولكن ما يحدث في هذا الشهر بالتحديد هو خارق للعادة واكتر حاجة النهاردة توقفت أمامها الهزيمة أمام بيراميدز ولازم اهنئ بيراميدز ومش هقلل منه ابدا وباتشيكو مدرب 10/10 والفرقة واقفة علي رجليها ونضال وكفاح وبيلعبوا 10 من الدقيقة 12 وهايلين، انما يا سادة الزمالك كان أمامه 3 فرص للفوز بالمباراة الأولى لما اتطرد اللاعب بتاع بيراميدز إنما الزمالك قرر يلعب 9 لاعيبة ومتفهمش ليه؟ واللاعيبة بتاعت الزمالك فجأة حصلها حاجة غلط وفيه شيء مش مفهوم".

عمرو أديب: تاني يا شيكابالا.. فيه حاجة فيه.. مش ده اللي نعرفه مزاجه فيه حاجة ومالوش نفس
تقدر تشوف الحلقة كاملة على شاهد (اتفرج ببلاش)https://t.co/LayFZOKEEy #الحكاية#MBCMASR pic.twitter.com/GmXKewH8lG

— الحكاية (@Elhekayashow) January 16, 2023

 

 

مشكلة زيزو في مباراة بيراميدز

وأضاف: "تاني حاجة لفتت انتباهي في مباراة الزمالك وبيراميدز، وهذا أمر تاريخي انا مقتنع ان ضربات الجزاء فيها جزء كبير من التوفيق انما لما يدخل زيزو علشان يحط كورة بالشكل ده ده بقى غلط كل الغلط انه ضيع الماتش، هناك فرق كبير انك تيجي تدخل فالجون يصدها ولكن هو انت قبل الماتش بيوم لما كنت بتدرب علي ضربات الجزاء كنت بتعمل ايه انا عمري ما شوفت شوفنا كور كتير بتضيع ومليون طريقة للعب ضربة الجزاء ولكن زيزو قرر يخترع الطريقة 130 وتضيع وتهاون في ضربة الجزاء وايه الحكاية أنا مش عارف".

 

عمرو أديب: تاني يا شيكابالا.. فيه حاجة فيه.. مش ده اللي نعرفه مزاجه فيه حاجة ومالوش نفس
تقدر تشوف الحلقة كاملة على شاهد (اتفرج ببلاش)https://t.co/LayFZOKEEy #الحكاية#MBCMASR pic.twitter.com/GmXKewH8lG

— الحكاية (@Elhekayashow) January 16, 2023

 

مزاج شيكابالا المنحرف في مباراة بيراميدز

واستطرد:"تالت حاجة لفتت انتباهي والأهم بقى شيكابالا، انا مش فاهمة الصراحة وشيكابالا من أول ما نزل مزاجه منحرف مش ده شيكابالا اللى نعرفه فيه حاجة فيه مش ده شيكابالا اللى اول ما ينزل يسخن الملعب ولكنه متضيق وملهوش نفس، طيب ايه يا جماعة واحد ملهوش نفس والتاني بيخترج علشان يحط بنالتي وفرقة عندها اكتر من 120 دقيقة بتلعب قدام فرقة بتلعب ناقصة واحد".

 

 

هاشتاج #الزمالك

تصدر هاشتاج #الزمالك موقع التدوينات القصيرة "تويتر" بعد خسارة القلعة البيضاء أمام نادي بيراميدز والخروج من سباق كأس مصر وتأهل الفريق المنافس للنهائي.

زيزو، فيتو

خسارة الزمالك أمام بيراميدز

وتفاعل عدد كبير من رواد مواقع التواصل الاجتماعي مع الهاشتاج، معبرين عن حزنهم الشديد بعد الخروج من كأس مصر، بسبب أداء اللاعبين خلال المباراة التي جمعت نادي الزمالك وبيراميدز على ملعب استاد القاهرة، ضمن نصف نهائي بطولة كأس مصر.

 

وكتب أحد رواد تويتر: "مع احترامي لكل الاهلاوية اللي انا واحد منهم.. الناس اللي بتتكلم علي شيكابالا وزيزو ويتريق عليهم الاتنين دول لاعبية كبيرة اوي واللي حصل دا سوء توفيق دي ضربات حظ فياريت نحترمهم بعيد عن التعصب هما عملوا اللي عليهم.. هارد لك لجماهير الزمالك".

مباراة الزمالك وبيراميدز، فيتو

وعلق آخر، "اللي الزمالك بيعمله فينا من بداية السنه ده ميرضيش ربنا".

 

وقال أحد المتابعين: " كل من يعمل في الزمالك يتحمل هذا الفشل الذريع منذ بداية الموسم مجلس إدارة وجهاز إداري ومدرب وجهاز فني ولعيبة لا نستثني منهم أحدًا.. ما يحدث في الزمالك كابوس!".

 

تأهل بيراميدز إلى نهائي كأس مصر

وتأهل بيراميدز إلى نهائي كأس مصر، بعد فوزه على نظيره الزمالك بركلات الترجيح بنتيجة 4/ 3، عقب انتهاء الوقتين الأصلي والإضافي بالتعادل 1/1، في المباراة التي جمعتهما على ملعب استاد القاهرة، ضمن نصف نهائي بطولة كأس مصر.

 

مباراة الزمالك وبيراميدز

وأهدر أحمد سيد زيزو ركلة الترجيح الأولى بشكل غريب، بعدما حاول لعبها على طريق بانيجا ليتصدى لها أحمد الشناوي حارس بيراميدز.

 

وشهد الشوط الإضافي الأول سيطرة من لاعبي الزمالك، مستغلين النقص العددي في صفوف بيراميدز، الذي يعاني من طرد علي جبر منذ الدقائق الأولى، إلا أن الأبيض اصطدم بتكتل دفاعات فريق بيراميدز، لينتهي الشوط باستمرار التعادل 1/1.

 

وفي الشوط الإضافي الثاني، انحصر اللعب في وسط الملعب دون خطورة حقيقية على المرميين، وسط سيطرة نسبية للاعبي الزمالك واستمرار التكتل الدفاعي للاعبي بيراميدز.

 

وأحرز حسام عبد المجيد هدف مبكر لفريقه الزمالك في الدقيقة السادسة من رأسية قوية مستغلا ركلة ركنية من الجبهة اليمنى، لعبها أحمد سيد زيزو ليقابلها حسام عبد المجيد بهدف في شباك أحمد الشناوي حارس بيراميدز.

 

فيما تعادل أحرز وليد الكرتي لفريقه بيراميدز، في الدقيقة 55 بعد عرضية أرضية من الجبهة اليمنى من رمضان صبحي، قابلها الكرتي بتسديدة في شباك محمد عواد.

 

وفي الدقيقة 12، أشهر محمود البنا حكم مباراة الزمالك وبيراميدز، البطاقة الحمراء للاعب علي جبر مدافع بيراميدز بعد عرقلة سيف الجزيري مهاجم الأبيض، في الدقيقة 12 المباراة التي تقام على ملعب استاد القاهرة، ضمن نصف نهائي بطولة كأس مصر.

 

واستغل سيف الجزيري كرة بينية لينفرد بالحارس أحمد الشناوي، إلا أن علي جبر عرقله ليشهر الحكم محمود البنا البطاقة الحمراء للاعب بيراميدز.

 

واضطر الجهاز الفني لفريق بيراميدز بقيادة جايمي باتشيكو لاستبدال عبد الله السعيد الذي غادر الملعب غاضبا، ليشارك بدلا منه أسامة جلال.

 

ومع بداية الشوط الثاني، استغل بيراميدز انطلاقة من الجبهة اليمنى عن طريق رمضان صبحي ليرسل تسديدة أرضية قابلها وليد الكرتي في شباك الأبيض، لتشتعل المباراة.

 

بعدها نشط الزمالك مجددا وحاول استغلال النقص العددي لمحاولة خطف هدف التقدم، وأجري جيفالدو فيريرا تغييرا بنزول مصطفى شلبي بدلا من يوسف أسامة نبيه، إلا أن بيراميدز تراجع في محاولة تأمين خطه الخلفي مع الاعتماد على الهجمات المرتدة، لينتهي اللقاء بالتعادل السلبي ويلجأ الفريقان للأوقات الإضافية التي شهدت استمرار التعادل 1/1 ليلجأ الفريقان إلى ركلات الترجيح.

 

ونقدم لكم من خلال موقع (فيتو)، تغطية ورصدًا مستمرًّا على مدار الـ 24 ساعة لـ أسعار الذهب، أسعار اللحوم ، أسعار الدولار ، أسعار اليورو ، أسعار العملات ، أخبار الرياضة ، أخبار مصر، أخبار اقتصاد ، أخبار المحافظات ، أخبار السياسة، أخبار الحوادث ، ويقوم فريقنا بمتابعة حصرية لجميع الدوريات العالمية مثل الدوري الإنجليزي ، الدوري الإيطالي ، الدوري المصري، دوري أبطال أوروبا، دوري أبطال أفريقيا، دوري أبطال آسيا ، والأحداث الهامة والسياسة الخارجية والداخلية بالإضافة للنقل الحصري لـ أخبار الفن والعديد من الأنشطة الثقافية والأدبية.

البنك الأهلي
عمرو أديب الزمالك نادي الزمالك زيزو شيكابالا مباراة الزمالك وبيراميدز بيراميدز
tech tech tech tech
CIB
CIB