موقع السلطة
الأربعاء، 22 مايو 2024 04:17 صـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
تقارير

من الإبرة للصاروخ.. الرئيس السيسي يكشف عن أهداف المشروعات القومية

جانب من حضور الرئيس السيسي مؤتمر افتتاح مشروعات جديدة
جانب من حضور الرئيس السيسي مؤتمر افتتاح مشروعات جديدة

يهتم بجميع احتياجات المواطنين؛ لذا نجد الرئيس عبد الفتاح السيسي يعقد مؤتمرًا أو اجتماعًا لبحث مطالب الشعب والعمل على تلبيها، فضلًا عن أنه لا ينفذ هذه المطالب فحسب بل إنه يصدر تصريحات ليكشف لجميع الشرائح الموجودة بالدولة لماذا يفعل هذه المطالب؟.

ويستعرض "موقع السلطة" أهم التوضيحات التي كشفها الرئيس السيسي اليوم أثناء حضوره فعاليات افتتاح العديد من المشروعات القومية اليوم على النحو التالي:

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن اشتراطات البناء، قائلا: "ليه احنا كدولة عملنا الاشتراطات دي.. وليه واخدين اشتراطات قاسية علي المواطنين"، مستعرضا صورة كاملة للكتلة العمرانية الصماء والمكدسة بالسكان والأنشطة والحركة.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح مشروعات قومية جديدة في نطاق محافظة الجيزة: "لما نشوف الصورة دى.. لو واحد عنده حتة أرض فاضية ينفع يبنى فيها.. انا اخليه ينفع.. طب لو قولتله ابنى دورين.. يقولى اشمعنى انا ما اللى جنبي عنده 15 دور.. اشمعنا انا.. عمرنا ما هنغير.. مفيش دول بتعمل كده".

وعلق على المواضيع المثارة حول اشتراطات البناء الجديدة: "لو عاوز أفضى علشان أعمل محورين علشان يبقا متنفس للناس.. تراخيص البناء فيها نقاش كتير وبسمع وبشوف تعليقات الناس .. مش هنزايد على بلدنا ..لا لا .. وإذا كان الأمر نشرح للناس أكثر".

وتابع: "الكتل دى حول القاهرة .. طيب يا جماعة يبقا فيه صيغة لحل المسألة .. الاشتراطات مش ضد الناس.. في إسكندرية أبراج 17 دور في شارع 6 متر.. بنعمل في برج العرب والعامرية مدن علشان توفر سكن للمحافظة مش هقفل عليك.. مش هنسيب الناس كده".

كما تحدث عن اشتراطات البناء: "النقطة دى عليها نقاش كبير.. حتى على مستويات مختلفة.. اتصور البرلمان لازم يساعدنا في اللى احنا بنعمله.. الهدف مش إيذاء المواطن.. الوطن بتاعتنا كلنا.. اشتراطات البناء".

وأضاف: "حد يقولى لو أنا مكانك مش أخلي في محافظة القاهرة تتبنى تاني.. كسكن.. لازم مخطط مضبوط".

واستطرد: "النقطة دى عليها نقاش كبير.. حتى على مستويات مختلفة.. اتصور البرلمان لازم يساعدنا في اللى احنا بنعمله.. الهدف مش إيذاء المواطن.. الوطن بتاعتنا كلنا.. اشتراطات البناء".

وأردف: "حد يقولى لو أنا مكانك مش أخلي في محافظة القاهرة تتبنى تاني.. كسكن.. لازم مخطط مضبوط".

وعلق الرئيس عبد الفتاح السيسي، على كلمة الدكتور عاصم الجزار وزير الإسكان حول أعداد المتقدمين فى الإعلان الأخير الخاص بوحدات جنة ودار مصر وسكن مصر، قائلا: "هنوفر وحدات سكنية لكل من تقدم لهذه الوحدات".

فيما أكد أن هدف الدولة تحسين حياة مواطنيها، معلقا: "مهم قوى واحنا بنورى الناس ليه بنعمل كده، أدى منطقة المدابغ اللى انتوا مش متصورين كنا هنعمل فيها ايه .. كتير من الأحيان واحنا بنعمل كده ده فيه مستثمر مش عارف هياخد المنطقة وهيعمل بيها حاجة..لا طبعا، المستثمرين بيروحوا في المناطق اللى مفيش فيها مشكلة .. عاوز التجمع .. العلمين.. العاصمة.. الجلالة، أماكن مش هتبقا حاجة جميلة في وسط حاجة متواضعة وهدفنا كدولة تحسين حياة مواطنينا".

وشدد على مسألة تعويض المواطنين بعد إزالة منازلهم بهدف إنشاء طريق أو تحسين جودة حياة المنطقة قائلا: "المواطن يعرف احنا عملنا كده ليه؟.. بس مبنجيش عليك احنا بنعوضك .. وبسعر مناسب جدا.. ومش احنا اللى بنحدده دي هيئة تقيم المكان يساوي كام بالمتر والغرفة.. حتى لو بنفتح طريق او بنزيل علشان نغير شكل الحياة الموجودة وتحسين الحياة".

كما أكد أن الدولة وضعت مبدأ عام بتعويض المواطنين حين يتم الإزالات من أجل الصالح العام، متابعا: "اللى بنعمله ده من بناء طرق وكباري الهدف أن المواطن يتحرك كويس.. مش معقول الفارق بين البيت والبيت 5 أو 10 أو حتى 20 متر.. الموضوع ده محتاج دراسة مع محافظة الجيزة.. نشوف المحاور الموجودة بالفعل جوه الأحياء وهل يمكن التوسعة ولا".

وأضاف: "علشان نعمل نضطر إلى بعض الإزالات.. وبقول الكلام ده مبدأ عام الدولة حاطته على نفسها.. اى ازالات للنفع العام.. الدولة تعوض الناس.. الخطة الطموحة هتخلص السنة دي كله.. هل ممكن نكون نبقى طموحين ونخلصه السنة دى.. احنا في شهر 3".

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن الهدف من إنشاء المحاور الدائرية حول القاهرة، هو التخفيف على "حياة الناس والتجارة"، مضيفا: "بفكر نفسى والفريق كامل .. ساعة لما توليت المسؤولية كان الطريق الدائرى بكفاءة منخفضة، وكثير من الناس بتقول ليه الاهتمام بالطرق الكتيرة والتكاليف الكتيرة؟".

وأضاف الرئيس السيسي خلال افتتاح مشروعات تنموية في محافظة الجيزة: "كان نفسى تجيب محور المريوطية قبل، والترعة عامله إزاى؟ ولما جينا نعمله بقا إزاى؟.. كان فيه مخلفات بتترمى في الترعة وحيوانات نافقة وحاجة لا تليق بالإنسان ولا بمصر".

البنك الأهلي
الرئيس السيسي السيسي افتتاح افتتاح مشروعات جديدة العاصمة الإدارية أخبار مصر موقع السلطة
tech tech tech tech
CIB
CIB