موقع السلطة
الإثنين، 29 أبريل 2024 02:14 مـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
فن

محمد حماقي: تمنيت اللعب للأهلي وارتداء فانلة طاهر أبوزيد وهذه قصة بدايتي الفنية

الفنان محمد حماقي،
الفنان محمد حماقي،

قال الفنان محمد حماقي: "أول التسعينات كنت مشهور في الوسط من غير ما أغني، وبدلا من أن أكون مدرس موسيقى انطلقت لعالم الغناء في 1996 مع طارق مدكور، واقتنع بيا جدا لما سمعني وقال لى خليك معايا بقى لحد لما نجهزك، وكنت عملت باند مع أصحابي في الكلية ونغني ببلاش في أي رحلة أو أي فرح تبع أي واحد اصحابي".

 

استوديو طارق مدكور وحفلات مصطفى قمر

وتابع خلال لقائه مع الإعلامية والفنانة إسعاد يونس ببرنامج “صاحبة السعادة” المذاع علي قناة “دي إم سي”: “عشت مع طارق مدكور في الأستوديو، وهو بيعمل أغاني لعمرو دياب ومصطفى قمر وهشام عباس، وكل أغنية يعملها أخش اعملها واسجلها وأعيش.. وفي الوقت ده بقيت انا ومصطفى قمر صحاب في ألبوم ”لمن يهمه الأمر"، وبقينا اصحاب وكان عنده حفلة في مهرجان بالأردن، وقال لى ممكن تطلع معايا الحفلة دي؟ فقلت له ماشي بس انا معنديش باسبور، والمهم عملته، وطلعت حضرت معاه وكنت مبهور بالجمهور الحفلة، وبعدين سرحت علي المسرح لحد لما قربت من الجمهور والمنظر كان رهيب فواحد من الفرقة قال لى انت في يوم من الأيام هتيجي وهتبقى نجم".

بقيت عامل زي الأسفنجة

وأكمل محمد حماقي: "مصطفى قمر بعد الحفلة قال لى خليك معايا وبقيت عامل زي الأسفنجة من اللايف والتدريب، وكانت تجربة حلوة اتعلمت منها بدون تأثير مباشر، وبقيت اتعلم من الصح والغلط بدون ما أتعور، ودي مرحلة أنا فخور بيها لأنها ورتني ازاي اتعامل مع الفرقة والتكنيك الصح في الغناء وازاي اتعامل مع الجمهور".

صداقة عمرو دياب

وأضاف: "هشام عباس يقول لي صوتك حلو ونبقى أصحاب، وعمرو دياب يقول لي نبقى أصحاب ومصطفى قمر كذلك، فاستفدت جدا من كل واحد".

انتشار محمد حماقي

وتابع محمد حماقي: "أنا من الباند للأستوديو للايف مع مصطفى قمر وحفلات قاعات القوات المسلحة، والألبوم الأول ليا قعدت أحضر فيه 3 سنين من 2000 ونزل 2003، عمري ما يئست ولكن تعبت وزعقت.

أمنية حماقي التي لم تتحقق

وأشار:"كان ليا زمان رغبة العب كورة في الأهلي والبس 12 زي طاهر أبو زيد اللى كنت بحبه وبعدين مجتش الفرصة وده اللى حصلي مع المزيكا ولكن تمسكت بالفرصة، وكان فيه مراحل إحباط بايخة".

 

 

ونقدم لكم من خلال موقع (فيتو)، تغطية ورصدًا مستمرًّا على مدار الـ 24 ساعة لـ أسعار الذهب، أسعار اللحوم ، أسعار الدولار ، أسعار اليورو ، أسعار العملات ، أخبار الرياضة ، أخبار مصر، أخبار اقتصاد ، أخبار المحافظات ، أخبار السياسة، أخبار الحوادث ، ويقوم فريقنا بمتابعة حصرية لجميع الدوريات العالمية مثل الدوري الإنجليزي ، الدوري الإيطالي ، الدوري المصري، دوري أبطال أوروبا ، دوري أبطال أفريقيا ، دوري أبطال آسيا ، والأحداث الهامة و السياسة الخارجية والداخلية بالإضافة للنقل الحصري لـ أخبار الفن والعديد من الأنشطة الثقافية والأدبية.

البنك الأهلي
محمد حماقي الفنان محمد حماقى الأهلي النادي الأهلي طارق مدكور مصطفى قمر عمرو دياب
tech tech tech tech
CIB
CIB