موقع السلطة
السبت، 27 أبريل 2024 01:41 صـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • اتحاد العالم الإسلامي
  • nbe
  • البنك الأهلي المصري
فن

شهيرة: أولاد الفنانين لازم يدخلوا الفن لأنه جينات متوارثة

 شهيرة
شهيرة

علقت الفنانة شهيرة على الانتقادات التي يتعرض لها دائمًا أبناء وأحفاد الفنانين، بسبب اتجاههم للمجال الفني.

وقالت شهيرة: كل حد له شخصيته المختلفة محدش بيمشي على خطى أهله، لكن أقدر أقول إنهم واخدين جينات الموهبة الفنية، الناس بتقعد تقول هما أولاد الفنانين لازم يبقوا فنانين؟ آه لازم يبقى فنانين.

وتابعت شهيرة موضحةً سبب اتجاه أبناء الفنانين إلى التمثيل، قائلةً: دي بتكون جينات يعني الدكتور عادةً ابنه بيبقى دكتور، والمحامي بيحب ابنه يبقى محامي، اشمعنا بقى في الفن بيقولوا مفيهوش جينات.

موضوعات ذات صلة

واختتمت شهيرة حديثها قائلةً: بالعكس ده الفن بيتوارث لأن دي جينات غصب عن أي حد، الأولاد بيتأثروا بالجو المحيط بيهم، بالإضافة إلى إن ربهم خلق جواهم الجينات دي، لما يبقى أبوهم وأمهم وجدهم وجدتهم يعني فيه انتشار.

شهيرة تعلق على مقارنة الفنان بالموظف

على جانب آخر، علقت شهيرة مؤخرًا، على فكرة المقارنة بين عمل الفنان والموظف، وذلك في تصريح خاص لـ القاهرة 24، حيث قالت: موظفين إيه وإزاى يعني إنسان موهوب عنده موهبة ربنا إدهاله والناس كلها بتقف وتتفرج عليه وبتتعلمي منى ومن الحاجة اللي أنا بديهالك من خلال الدراما أو بتنبسطي، إنما الموظف قاعد على مكتب بيكتبله كلمتين ويروح، إيه المقارنة الغريبة دي؟! لأ طبعًا هناك فرق بتتكلموا إزاي.

وتطرقت شهيرة للكشف عن رأيها في تقديم عمل مسرحي عن الشيخ الشعراوي، وقالت: طب وماله إيه العيب في كده الناس اللي بتعترض خلاص كل واحد ودماغه، الشعراوي ده علامة لن يعوض ممكن تكون ليه أفكار متزمتة شوية، لكن مش معني كده أن إحنا نقضى على كل العلم اللي علمه لينا يكفي تفسيره للقرآن، ونظرته البعيدة للتفسير بين سطور الآيات.. الشعراوي لن يتكرر.

البنك الأهلي
شهيرة تصريحات شهيرة أبناء الفنانين الفن اخبار الفن
tech tech tech tech
CIB
CIB