موقع السلطة
الإثنين، 15 أغسطس 2022 11:44 صـ
موقع السلطة

رئيس التحرير محمد السعدني

  • موقع السلطة الاخباري
  • البنك الأهلي المصري
نوستالجيا

كنت طالب غشيم جاي من السيدة.. نور الشريف: أخدت حبوب هلوسة رغبة في التجربة |نوستالجيا

فن  نور الشريف
فن نور الشريف

كشف الفنان الراحل نور الشريف بداياته في السينما، وتناوله المخدرات وحبوب الهلوسة في بيروت، وذلك في إحدى اللقاءات التليفزيونية مع عمرو الليثي.

قال نور الشريف خلال حواره في برنامج واحد من الناس: بعتبر نفسي من أكتر الممثلين حظًا أنا وحسين فهمي، ويمكن أنا أكتر، أول ما اتخرجت عملت مسلسل بطولتي وهو القاهرة والناس، وشاركت في فيلم قصر الشوق وكان من أهم الأفلام وكل ده حصل في سنة النكسة سنة 1967.

وأضاف نور الشريف: بعد قصر الشوق قعدت 9 سنين محدش بيرفع عليا سماعة التليفون، وقتها الفنانين كان بيسافروا لـ سوريا ولبنان، سافرت لبيروت وبلد كان فيها كل الملذات والإغراءات أخدت ملهوسات وقررت أني أعالج نفسي بنفسي.

واستكمل نور الشريف حديثه عن تناوله للمخدرات: أخدت الحبوب بس مكنش فيها إدمان تناولتها 6 شهور، وأخدت الحبوب رغبة في التجريب لأن الجو اللي حواليك بيغريك، وحبوب الهلوسة مش مرتبطة بالنكسة، مرتبطة بغشومية طالب جاي من السيدة زينب، وجمال عبد الناصر قبل النكسة كان رمز الجبار.

آخر أعمال نور الشريف

يعد آخر عمل قدمه نور الشريف قبل رحيله فيلم بتوقيت القاهرة الذي عرض 2015، وكان من بطولة ميرفت أمين، سمير صبري، شريف رمزي، كريم قاسم، أيتن عامر، درة، وعدد آخر من الفنانين، والفيلم من تأليف وإخراج أمير رمسيس، ودارت أحداث العمل في إطار اجتماعي.

البنك الأهلي
نور الشريف نوستالجيا اخر اعمال نور الشريف قصر الشوق الفن facebook twitter whats
CIB
CIB